مسابقات اتومبیل رانی
عـکس ها،فیلم ها،قوانین و... راجبع رالی و مسابقات اتومبیل رانی

یک‌شنبه پیش رولزرویس با کاروانی که از صد ماشین ساخت این شرکت تشکیل شده بود به خیابان‌های لندن آمد تا صدمین سال ساخت نشان «روح سرخوشی» را جشن بگیرد. این نشان از فوریه ۱۹۱۱ بر روی ماشین‌های ساخت این شرکت قرار داده شده است. 

داستان ساخت این نشان ترکیبی از واقعیت و افسانه است. گفته می‌شود داستان از یک رابطه عاشقانه در اواخر قرن نوزدهم شروع شد. رابطه لرد مونته‌گیو، نماینده محافظه کار مجلس عوام بریتانیا و منشی‌اش الانور تورنتون که به پرکاری، ذکاوت و البته زیبایی مشهور بود. اما به خاطر تفاوت موقعیت اجتماعی‌ این دو رابطه‌‌شان مخفی بود. لرد مونته‌گیو به اتومبیل علاقه زیادی داشت و از نفوذ خود برای حمایت از این صنعت استفاده می‌کرد و همچنین سردبیر مجله‌ «کار ایلوستریتد» هم بود.



در آن زمان ساخت نشانه‌ اختصاصی برای ماشین‌های رولزرویس به یک رسم تبدیل شده بود و اعیان و اشراف با این کار، اتومبیل خود را از دیگران متمایز می‌کرد. مونته‌گیو اما نه برای به رخ کشیدن ثروت، بلکه برای نشان دادن عشقش به الانور، از چارلز سایکس، دوست مجسمه‌سازش خواست تا نشانی از روی الانور تورنتون طراحی کند. سایکس این نشان را «نجوا» نامید.

در سال ۱۹۱۰، ساخت نشان و علامت برای ماشین‌ها به افراط کشیده شده بود و کلود جانسون، مدیر اجرایی رولزرویس که احساس می‌کرد ادامه این روند برای اعتبار کارخانه مناسب نیست از چارلز سایکس خواست تا نشانه‌ای برای این شرکت بسازد که بیانگر روح ماشین‌های رولزرویس و بی صدا، سریع و راحت بودن آن‌ها باشد.

سایکس برای ساخت این نشان دوباره سراغ الانور تورنتون رفت و با مدلی از او نشان «روح سرخوشی‌» را ساخت. الانور خود مدت زیادی زنده نماند تا از این شهرت بهره‌ای ببرد و در سال ۱۹۱۵ بعد از حمله یک زیردریایی آلمانی به کشتی مسافربری اس اس پرشیا همراه با صدها مسافر دیگر، جان خود را از دست داد.

این نشان ابتدا تنها با سفارش مشتری روی ماشین‌ نصب می‌شد، اما از اوایل دهه بیست به طور استاندارد روی همه رولزرویس‌ها قرار گرفت. از آن زمان به این نشان‌ نام‌های دیگری همچون بانوی پرنده، امیلی و بانوی نقره‌فام هم داده اند.

تا امروز هیچ‌کس به طور قطع نمی‌داند که تا چه حد این داستان واقعی است. سایکس هرگز تا پایان عمرش درباره الانور و مونته‌گیو حرفی نزد. شاید این افسانه‌ای بود که جانسون آن را ساخته بود تا با آن برای ماشین‌هایش تبلیغ کند.



 


           
پنج شنبه 21 بهمن 1389برچسب:, :: 23:12
عرفان گنج خانلو

چهارمین دوره مسابقه قهرمان کشوری دو دیفرانسیل در روز های پنج شنبه و جمعه بیست ویک و بیست و دو بهمن ماه در استان مازندران منطقه سرخرود برگزار میشود.


بیش از60 خودرو دو دیفرانسیل در قالب شش كلاس 4 سيلندر كلاسيك ، 4 سيلندر حرفه اي ، 6 سيلندر حرفه ایی و 6 سیلندر کلاسیک و 8 سيلندر و آزاد از تیم های تهران – کردستان – کرمانشاه –زنجان– چهار محال و بختياري – مازندران – گیلان – سیستان و بلوچستان ساعت 9 صبح جهت رقابتهای بسیار سخت به مصاف یکدیگر میروند.


این رقابتها که به مسافت 2کیلومتر و در 2 تست که تست اول سرعت و مهارت عبور ، تست دوم سرعت می باشد.
 


           
چهار شنبه 20 بهمن 1389برچسب:, :: 18:53
عرفان گنج خانلو

به گزارش carx1.com به نقل از فارس، عباس معمارنژاد رئیس کل گمرک جمهوری اسلامی ایران گفت: با وجود توقف ثبت سفارش واردات خودرو در سالجاری، از محل سهمیه‌های صادر شده قبلی در 10 ماه اول 36 هزار و 119 دستگاه خودرو به ارزش 750 میلیون دلار وارد شده که سهم آن از کل واردات 1.4 درصد بوده است.

وی افزود: در این مدت قطعات منفصله برای ساخت خودرو در قالب سی کی دی 2.3 میلیارد دلار وارد شده که 4.5 درصد حجم کل واردات را تشکیل می‌دهد.

رئیس کل گمرک ایران تأکید کرد: عمده واردات خودرو از کشورهای کره جنوبی، امارات متحده عربی و کویت بوده که واردات خودرو در سالجاری نسبت به سال قبل از نظر تعداد 20 درصد و از لحاظ ارزش 24 درصد رشد داشته است.

وی تأکید کرد: واردات خودرو سهمیه‌های سال قبل بوده و ثبت سفارش خودرو در سالجاری داده نشده است.

رئیس کل گمرک همچنین در مورد حجم تجارت 10 ماهه گفت: در رویه صادرات با احتساب میعانات گازی 25.6 میلیارد دلار صادرات غیرنفتی بوده که نسبت به مشابه سال قبل 22 درصد رشد داشته و از نظر وزنی 56.4 میلیون تن بوده که نسبت به سال قبل 26.5 درصد رشد داشته است.

معمارنژاد تأکید کرد: صادرات غیرنفتی بدون میعانات گازی در 10 ماهه 21.4 میلیارد دلار بود که نسبت به مشابه سال قبل 24 درصد رشد داشته و وزن آن 50 میلیون تن بوده که از نظر وزنی از 33 درصد افزایش برخوردار است.

وی مهمترین اقلام صادراتی کشور را در 4 فصل شامل فصل 27 سوخت‌ها و روغن‌ها، فصل 29 مواد شیمیایی، مواد پلاستیکی، فصل هشتم میوه‌های خوراکی بوده و بیشترین صادرات ایران به 5 کشور چین، عراق، امارات، هند و افغانستان بوده که 75 درصد صادرات غیرنفتی از نظر وزنی و 65 درصد از نظر ارزشی را تشکیل می‌دهد.

وی تأکید کرد: در قانون برنامه چهارم هدف‌گذاری صادرات غیرنفتی انجام شده بود که عملکرد کنونی نشان می‌دهد از آن هدف عبور کرده و با توجه به عملکرد ده ماهه پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال صادرات غیرنفتی بدون میعانات به 25 میلیارد ریال و با احتساب میعانات به 30 میلیارد دلار برسد.

رئیس کل گمرک ایران در مورد واردات گفت: در سالجاری 52.9 میلیارد دلار واردات انجام شده که نسبت به مشابه سال قبل 27 درصد رشد و از نظر وزنی 37.2 میلیون تن واردات کالا انجام شده که نسبت به مشابه قبل 2.5 درصد کاهش وزن و از نظر ارزش با افزایش مواجه بوده است که به علت تغییر ترکیب کالاهای وارداتی از نظر ارزشی دارد.

وی مهمترین کالاهای وارداتی به کشور را فصل 84 ماشین‌ها و دستگاه‌های مکانیکی، فصل 72 چدن، آهن و فولاد و فصل 71 سنگ‌ها و فلزات قیمتی، فصل 27 سوخت و روغن‌ها و فصل 85 ماشین‌ها و دستگاه‌های برقی ذکر کرد.

معمارنژاد تأکید کرد: کشورهای عمده مبدا واردات شامل امارات، چین، آلمان، ترکیه، سوئیس و کره جنوبی بودند که 70 درصد واردات از نظر وزن و 65 درصد ارزش واردات را تشکیل می‌دهد.

وی در مورد رویه ترانزیت گفت: در سالجاری 8.3 میلیون تن کالا از کشور ترانزیت شده که به ارزش 26 میلیارد دلار بوده گرچه در ترانزیت ارزش مهم نیست بلکه حجم آن مهم است اما از نظر وزنی کالای ترانزیت 47 درصد و از لحاظ ارزشی 30 درصد افزایش داشته است.

رئیس کل گمرک ایران با بیان اینکه برخی کشورها با اعمال تحریم خواستار فشار بر ایران هستند گفت: علیرغم این تحریم‌ها جمهوری اسلامی ایران با 150 کشور جهان از نظر صادرات و با 100 کشور از لحاظ واردات مرتبط است و حجم تجارت ایران در سالجاری به حدود 100 میلیارد ریال می‌رسد.

وی افزود: اعمال تحریم‌ها در مورد تجارت واقعا بی‌اثر و خنثی شده است و از نظر ترانزیت روز به روز امنیت کالاهای ترانزیتی از مسیر کشور بیشتر شده اما از لحاظ زیر ساخت‌ها باید وضع بهتری برای ترانزیت ایجاد شود.

معمارنژاد با اشاره به قانون برنامه پنجم توسعه گفت: با فراهم شدن زیرساخت‌های جدید حجم ترانزیت کالا در کشور باید به 20 میلیون تن برسد.

وی گفت: در دنیا سالانه 410 میلیارد دلار درآمد کشورها از محل ترانزیت برآورد می‌شود و در ایران در سالجاری 8.5 میلیون تن کالا ترانزیت شده که اگر هر کامیون 20 تن کالا را جابه‌جا کند حدود 40 هزار کامیون ترانزیتی در کشور تردد می‌کنند که خدمات جانبی به این کامیون‌ها مانند تعمیرات، رستوران و عوارض اندک، انبارداری و سایر خدمات درآمد مناسبی برای کشور ایجاد می‌کند.

معمارنژاد با اشاره به انتخاب مسیرهای سبز، زرد و قرمز برای عبور کالا گفت: در حال حاضر برای اولین بار 25 شرکت و سازمان در حوزه صادرات و واردات بعد از دهه فجر تسهیلات ویژه قابل توجهی برخوردار می‌شوند که کالای آنها در مسیر سبز قرار می‌گیرد.

وی گفت: عمده این 25 شرکت از بخش خصوصی هستند که قرار گرفتن اسامی آنها در مسیر سبز گمرکی یعنی کاهش هزینه تمام شده کالاهای صادراتی و وارداتی و کاهش هزینه بنگاه، کاهش زمان خواب سرمایه، کاهش نیاز به خرید و انبار کردن مواد اولیه و تسهیل بیشتر در ترخیص کالاهای آنها خواهد بود.

رئیس کل گمرک با اشاره به اینکه تحول گمرکی یکی از محورهای هفت‌گانه طرح تحول اقتصادی است گفت: 6 برنامه و 8 پروژه در تحول گمرک اجرا می‌شود که وقتی در 10 ماه سال جاری 104 میلیارد دلار حجم تجارت از گمرکات کشور بوده که این رقم نسبت به 380 میلیارد دلار تولید ناخالص داخلی حدود 26 درصد است و گمرک پیش رو در فعالیت اقتصادی کشور به شمار می‌رود.

وی با بیان اینکه 2 هزار قلم کالای وارداتی باید از نظر استاندارد بررسی شود گفت: هم‌اکنون در 15 گمرک عمده کشور پنجره واحد تجاری عملیاتی شده یعنی اینکه در این گمرکات نماینده 16 سازمان همکار و همجوار گمرک حاضر هستند و بازرگانان خدمات خود را به راحتی دریافت و کالاهای خود را ترخیص می‌کنند.

معمار‌نژاد در مورد قاچاق گفت: از ظلم‌هایی که به گمرک وارد می‌شود این است که گفته می‌شود بیشترین قاچاق از محل ترانزیت صورت می‌گیرد در حالیکه گمرک فقط در مبدا ورود و خروج از کشور نقش دارد و در طول مسیر مثلا هزار و 500 کیلومتری هیچ کنترلی بر کالای ترانزیتی ندارد و سازمان‌های دیگر مانند ناجا، ستاد مبارزه با قاچاق و راهداری دخیل هستند.

معمارنژاد افزود: 20 دستگاه اشعه ایکس برای کنترل کالاهای وارداتی در گمرکات کشور نصب خواهد شد و برای گمرک لطف آباد، دو غارون و سرخس به زودی دستگاه اشعه ایکس نصب می‌شود.

وی گفت: برای بیش از 2 هزار و 500 نفر مجوز حق‌العمل کاری برای ترخیص کالا در گمرکات صادر شده است.

رئیس کل گمرک ایران با اشاره به سخنان رئیس کمیسیون اقتصادی گفت: قانون جدید گمرکی از ابتدای سال 90 اجرا و جایگزین قانون 40 ساله کنونی گمرک خواهد شد.

معمارنژاد در مورد ترانزیت سوخت به افغانستان گفت: برخلاف جنجال رسانه‌های غربی ترانزیت و صادرات سوخت از ایران به افغانستان متوقف نشده بلکه طبق روال انجام می‌شود اما تصور اینکه مردم افغانستان با مشکل کمبود سوخت مواجه شده‌اند نادرست است گرچه ممکن است مراکز دیگری در افغانستان با مشکل سوخت مواجه شوند و این مشکلات را به نام مردم افغانستان در بوق و کرنا کنند.

رئیس کل گمرک ایران تأکید کرد: نیاز واقعی مردم افغانستان به سوخت محاسبه و تأمین شده و مردم شریف و مسلمان افغانستان هم از سوخت‌های ترانزیتی و هم سوخت صادر شده ایران برخوردار می‌شوند و طبق برآورد ما نیاز واقعی مردم به سوخت تأمین شده و اجازه ترانزیت داده می‌شود.
 


           
سه شنبه 19 بهمن 1389برچسب:, :: 19:34
عرفان گنج خانلو

فدراسیون موتور سواری و اتومبیلرانی با همکاری و مشارکت منطقه آزاد اروند-آبادان نمایشگاه خودروهایکلاسیک و قدیمی در سوم اسفند ماه لغایت هفتم اسفند ماه 1389 برگزار می نماید.در این نمایشگاه قرار است اتومبیل شخصی ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران به مزایده گذاشته شود و درآمد آن خرج محرومین گردد. 


           
سه شنبه 19 بهمن 1389برچسب:, :: 19:32
عرفان گنج خانلو

 

 

شرکت آسان موتور شرایط فروش اقساطی هیوندای i20 و قیمت نقدی برخی مدل های هیوندای را اعلام کرد.

به گزارش carx1.com شرکت آسات موتور خودرو هیوندای i20 خودرا به صورت اقساطی به فروش می رساند.

بنابراین گزارش پیش پرداخت برای خرید خودرو i20 مدل 2011 ، 10 میلیون و 530 هزار تومان و الباقی به صورت 30 قسط 993 هزارو 600 تومانی دریافت می شود. این خودرو دارای 5سال یا 150000 کیلومتر گارانتی است.

همچنین شرکت آسان موتور قیمت نقدی برخی دیگر از خودروهای هیوندای را اعلام کرد.

بر اساس این گزارش جنسیس 2011 ، 80 میلیون و 900 هزار تومان ، ix554wd مدل 2011، 68 میلیون و 900 هزار تومان ،‌ix354wd مدل 2011، 50 میلیون و 900 هزار تومان ، سانتافه 2011، 58 میلیون و 900 هزار تومان، سوناتا 2011، 53 میلیون و 900 هزار تومان ، i30 مدل 2011 ،‌38 میلیون و 900 هزار تومان و i20 مدل 2011 31 میلیون و 900 هزار تومان به فروش می رسد.

شایان ذکر است مشتریان خودرو های هیوندا، به دلیل محدودیت در عرضه برخی مدل ها لازم است پیش از اقدام به واریز وجه با عاملیت های مجاز شرکت آسان موتور تماس حاصل نمایند.
 


           
یک شنبه 17 بهمن 1389برچسب:, :: 19:30
عرفان گنج خانلو

سالهاست ژاپنی ها اوج هنر، کارآیی و دقت خود را به رخ دیگر می کشند، تنها کافی است اراده کنند...

باز معرفی prototype -x اتومبیلی که زمان نمی شناسد.برخی اتومبیلها تاریخ مصرف ندارند و یک هنر انسانی محسوب می شوند.

اولوشن ، تکنولوژی که سوپر اسپرت ها را تهدید کرد و رالی را متحول کرد. و تفکر شرقی را در سرعت و مهارت با چهار سیلندر به رخ کشید .

امیدواریم این برند مشهور هم در کشور نمایندگی پیدا کند و علاقمندان به این خودرو فقط شاهد تصاویر این خودرو نباشند.

سالهاست ژاپنی ها اوج هنر، کارآیی و دقت خود را به رخ دیگر می کشند، تنها کافی است اراده کنند...
ژاپنی ها براحتی توانسته اند بازار خودرو سازی آلمان و آمریکا را زیر سلطه خود ببرند. قرار گرفتن یکی از خودرو سازان ژاپنی در بین چهار سازنده بزرگ اتومبیل در جهان، صحت این موضوع را تایید می کند.
کمپانی میتسوبیشی نیز به دومین سازنده خودرو در ژاپن تبدیل شد. بتازگی این شرکت با معرفی مدل های مفهومی و تولیدی خود قصد دارد گوی سبقت را از تویوتا ربوده و خود را به عنوان برترین خودرو ساز جهان معرفی نماید. از جمله این اتومبیل ها می توان به مدل مفهومی Prototype-x اشاره کرد که در ادامه به بررسی مشخصات آن خواهیم پرداخت.
طراحی داخلی ـ زیبا و هماهنگ
فضای داخلی اتومبیل در اوج سادگی و هماهنگی با طرح بیرونی بسیار اسپرت طراحی شده است.
نحوه رنگ آمیزی و نور پردازی داخل اتومبیل که از ترکیب دو رنگ مشکی و نقره ای تشکیل شده گویای این حقیقت است.
اه این خودرو ز نکات برجسته درون کابین می توان به ارگونومی، تزئینات آلومینیومی فضای داخلی و همچنین سیستم مولتی مدیا اشاره داشت که اوج زیبایی را به همراه دارند.
این سیستم مولتی مدیا که ارتباط نزدیک میان راننده و خودرو را فراهم می کند شامل یک مانیتور LCD است که با وضوح بالا وضعیت عملکرد سیستم S-AWC را به طور لحظه به لحظه در اختیار راننده گذاشته و علاوه بر آن وظیفه نمایش نقشه های سیستم ناوبری و کنترل DVD را نیز بر عهده دارد.
برای تکمیل شدن طراحی داخلی اتومبیل کافیست که به صندلی های عقب سری بزنید. در هر کدام از پشت سری صندلی های جلو یک نمایشگر LCD نصب شده که اطلاعات مختلفی را به سرنشینان ارائه می دهند.

طراحی خارجی ـ تیز و ملایم
در طراحی بیرونی این میتسوبیشی مفهومی، که نسل جدید مدل لنسر اولوشن به حساب می آید از خطوط تیز و ملایم استفاده شده است.
قسمت جلوی اتومبیل با طرح جلو پنجره، سپر و چراغ ها که تکنولوژی آئودی R8 در آن بکار گرفته شده بسیار پویا، خشن و اسپرت به نظر می رسد. همچنین خطوط برجسته و هواکش های آلومینیومی کاپوت آن نیز به ابهت این سدان کوچک و اسپرت افزوده است.
در قسمت میانی تنها می توان به قوس عضلانی گلگیرها اشاره داشت که تا حد زیادی ضریب آیرودینامیک را بهبود بخشیده است.
تیم طراحی میتسوبیشی به نحوه ماهرانه ای بین بخش های خودرو ارتباط برقرار کرده اند.
از ویژگی های طراحی عقب این سدان مفهومی می توان به طرح پویای چراغ ها، درب صندوق و بال بزرگ آن اشاره داشت.

پیشرانه ـ قدرتمند و کارا
میتسوبیشی مفهومی Protoype-x مجهز به یک موتور 4 سیلندر 2 لیتری DOHC همراه با سیستم زمان بندی متغیر سوپاپ با کنترل الکترونیکی ( MIVEC ) است.
این پیشرانه دارای یک توربو چارجر و یک اینترکولر بوده که با توجه به داشتن یک منحنی گشتاور نسبتاً یکنواخت، در تمامی دورها نیروی مناسبی در اختیار می گذارد.
سیستم انتقال قدرت
وظیفه انتقال قدرت پیشرانه کار آمد این میتسوبیشی بر عهده گیربکسی شش سرعته، نیمه اتوماتیک و بدون کلاچ است.
این گیربکس که پوسته سبک وزن آن از منیزیوم ساخته شده، یکی از سبک ترین، کوچکترین و سریع ترین گیربکس های نیمه خودکار جهان بشمار می رود.

در این گیربکس تعویض دنده ها بوسیله پدال های آلومینیومی روی ستون فرمان انجام می شود و با توجه به نبود کلاچ در سیستم آن، تعویض دنده ها در حداقل زمان صورت می گیرد.
فرمان پذیری
هر اتومبیل برای داشتن هندلینگ مناسب نیاز به تکنولوژی های پیشرفته در سیستم فرمان، سیستم تعلیق و بخصوص یک شاسی مناسب دارد.
در این میتسوبیشی از فن آوری های روز بخوبی استفاده شده که مختصرا به بعضی از آنها میپردازیم:

1 ـ ترکیب سیستم فرمان فعال و Adaptive Drive
سیستمی است که ضریب فرمان پذیری را تغییر داده و در سرعت های بالا خط مسیر رانندگی را حفظ می کند. در سرعت های بالای 110 کیلومتر بر ساعت فرمان سخت تر می شود تا پاسخگوی فرامین راننده باشد. در این حالت نسبت فرمان به دو دور از قفل تا قفل تبدیل می شود.
همچنین اگر اتومبیل بر روی سطحی با ضریب اصطکاک متفاوت باشد (مثلا چرخ های سمت راست بر روی یخ و چرخ های سمت چپ بر روی آسفالت قرار داشته باشند) بلافاصله فرمان فعال برای جلوگیری از سر خوردن اتومبیل بصورت خودکار عمل می کند.
سیستم Adaptive Driveنیز با بکار گیری یک پردازنده، داده های مربوط به جاده ، سرعت اتومبیل، زاویه فرمان و شتاب جانبی بدنه و شاسی را دریافت می کند.
حال متوجه می شوید وقتی سیستم Adaptive Drive در کنار سیستم فرمان فعال قرار گیرد، با هماهنگ شدن با سیستم تعلیق و شاسی ، تبدیل به یک پکیج اسپرت و فوق العاده می شود.
2 ـ سیستم تعلیق RCS با بهره گیری از فن آوری کنترل غلتش ( RCS ) ابداعی میتسوبیشی که کیفیت سواری را بالا می برد، سیستم تعلیق اتومبیل در جلو از نوع مک فرسون و در عقب از نوع چند حالته انتخاب شده است.
3 ـ سیستم مدیریت شاسی
کار این سیستم که مدیریت شاسی نام دارد، نظارت کامل به نحوه توزیع نیروها و هماهنگی میان سایر اجزا می باشد. همچنین بکار گیری این سیستم باعث بهبود عملکرد سیستم تعلیق و ترمز می شود.
4 ـ اسکلت آلومینیوم
استفاده از آلومینیوم در بخش های مختلف مثل درب صندوق عقب، کاپوت، گلگیرها، سقف و ورودی درهای جلو و عقب که موجب کاهش محسوس وزن اتومبیل شده، اثر مستقیمی در بهبود عملکرد، هندلینگ و پایداری اتومبیل دارد.

پایان سخن
به طور حتم میتسوبیشی- ایکس با این چهره و امکانات برتر، بهترین جایگزین برای مدل بسیار پر طرفدار لنسر اولوشن است و از همه مهمتر خودرویی مناسب برای افراد با سلایق مختلف می باشد.
مشخصات فنی
تعداد سیلندر: 4
تعداد سوپاپ : 16
حجم موتور ( سی سی ) : 1995
حداکثر قدرت ( اسب بخار ) : 152
شتاب 0 تا 100 ( ثانیه ) : 6.8
گیربکس: 6 دنده دستی
حداکثر سرعت ( کیلومتر بر ساعت ) : 225
ابعاد و نوع لاستیک : 20/255 35Rبریجستون
طول × عرض × ارتفاع ( میلیمتر ) : 4350 × 1830 × 1470
فاصله بین محورها( میلیمتر ) : 2650
 


           
یک شنبه 17 بهمن 1389برچسب:, :: 19:23
عرفان گنج خانلو

لویی شورلت (۱۸۷۸-۱۹۴۱)، مکانیک و مهندسی باسابقه بود که با ثبت رکورد سرعت ۱۷۸ کیلومتر در سال ۱۹۰۵، شهرتی به هم زده بود. همین شهرت باعث شد تا ویلیام دورانت (۱۸۶۱-۱۹۴۷)، فروشنده موفق ماشین که در سال ۱۹۰۸ کارخانه جنرال موتورز را تاسیس کرده بود، شورلت را برای راندن ماشین‌های سریع جنرال موتورز و تبلیغ محصولات این کمپانی استخدام کند.

در سال ۱۹۱۰، دورانت مجبور به ترک جنرال موتورز شد، اما با گروهی که شورلت هم در بینشان بود، ماشین تازه‌ای ساخت و به بازار عرضه کرد. دورانت به دلیل شهرت و اعتبار شورلت، نام او را برای این ماشین انتخاب کرد.

لویی شورلت و ویلیام دورانت 

یک سال بعد کارخانه شورلت به طور رسمی تاسیس شد و اولین ماشین این کارخانه که مدلی بزرگ و لوکس به نام C بود تولید شد. مدل C موتوری شش سیلندر با حجم ۴.۹ لیتر داشت که ۴۰ اسب بخار نیرو تولید می‌کرد و حداکثر سرعت آن ۱۰۴ کیلومتر در ساعت بود. این ماشین با قیمت ۲۱۵۰ دلار به فروش می‌رسید که معادل پنجاه هزار دلار امروز است.

با اینکه این ماشین، گران بود اما به دلیل ظاهر زیبا و راحتی اش با استقبال خوبی روبرو شد. دران همزمان یک ماشین کوچکتر به نام لیتل هم تولید کرد که فروش آن هم خوب بود. تولید مدل‌های سری C و لیتل تا سال ۱۹۱۳ ادامه پیدا کرد. دورانت که متوجه سود بازار ماشین‌های ارزان شده بود، تصمیم گرفت تا ماشین‌هایی تولید کند که افراد بیشتری استطاعت خرید آن را داشته باشند.

در سال ۱۹۱۴ شورلت براساس مدل لیتل، مدل تازه‌ای به نام L عرضه کرد و یک سال بعد هم مدل H به بازار معرفی شد که هر دو بسیار موفق بودند. در همین سال آرم مشهور شورلت برای اولین بار معرفی شد. درباره فلسفه این آرم اختلاف نظر وجود دارد. برخی معتقدند که شورلت این لوگو را با الهام از صلیبی که در پرچم سوییس است طراحی کرد و عده‌ای بر این عقیده‌اند که دورانت با الهام از نقش کاغذدیواری یک هتل فرانسوی این آرم را طراحی کرد.

در حالی که کمپانی شورلت شروع بسیار موفقی داشت، شورلت و دورانت به خاطر نوع محصولات شرکت اختلاف نظر پیدا کردند و با عمیق‌تر شدن این اختلاف در سال ۱۹۱۵، دورانت سهم شورلت را خرید و کنترل شرکت را به تنهایی در دست گرفت. در همین سال شورلت مدل ۴۹۰ را به بازار عرضه کرد که نامش را از قیمت ۴۹۰ دلاری ماشین گرفته بود و ۵ دلار از فورد مدل T ارزان‌تر بود.

موفقیت مدل‌های شورلت، دورانت را آنقدر ثروتمند کرد که در سال ۱۹۱۶، سهم عمده‌ای از جنرال موتورز را خرید و در سال ۱۹۱۷ دوباره بر مسند مدیریت این شرکت نشست و شورلت هم به بخشی از آن تبدیل کرد.

اما او دوباره جنرال موتورز را در سال ۱۹۲۰ ترک کرد و کارخانه دیگری تاسیس کرد و همزمان در بورس نیویورک به تجارت سهام پرداخت. سقوط بازارهای سهام در سال ۱۹۲۹ که اقتصاد آمریکا را به رکودی بی سابقه کشاند، ضربه سختی به دورانت زد. سرانجام او در سال ۱۹۳۶ ورشکست شد و ده سال بعد از دنیا رفت.

لویی شورلت هم سرنوشتی مشابه داشت. او هم در دوران رکود، همه ثروتش را از دست داد و مدتی به عنوان مکانیک در کارخانه شورلت در دیترویت کار کرد. شورلت در سال ۱۹۴۱ از دنیا رفت و در ایندیاناپولیس در نزدیکی پیست مسابقاتی به خاک سپرده شد که زمانی در آن به شهرت و افتخار رسید.

اما نام شورلت به عنوان یکی از مهمترین بخش‌های جنرال موتورز ماندگار شد. این شرکت در دهه ۲۰، ۳۰ و ۴۰ میلادی مهمترین رقیب فورد و پلیموت (تولید کننده ماشین های ارزان کرایسلر) بود و استفاده اش از تکنولوژی به کار گرفته شده در ماشین‌های گران قیمت، یکی از عوامل موفقیتش بود.
 

در سال ۱۹۳۵ شورلت مدل سابربن را تولید کرد. این استیشن برای هشت نفر در سه ردیف صندلی جا داشت و جای بارش هم زیاد بود. شورلت هنوز هم مدلی به همین نام در بین محصولات خود دارد و این نام بعد از ۷۶ سال قدیمی ترین برند در دنیای خودروسازی است.

در دوران جنگ دوم جهانی، شورلت به تولید محصولات مورد نیاز ارتش پرداخت. اما پس از جنگ و در دهه پنجاه به یکی از تاثیرگذار ترین کارخانه‌ها در بازار خودروی آمریکا تبدیل شد. شورلت کوروت، یکی از موفق‌ترین مدل‌های این شرکت هم در همین دهه و در سال ۱۹۵۳ تولید شد. شورلت از این ماشین که بدنه‌اش از جنس فایبرگلاس بود تنها سیصد دستگاه ساخت، اما همین کافی بود تا ماشینی متولد شود که هنوز پس از شصت سال از زیباترین ماشین‌های جهان است و سمبلی برای خودروسازی آمریکا به حساب ‌می‌آید.
 

شورلت در سال ۱۹۵۵ با تولید یک موتور هشت سیلندر کوچک تاریخ ساز شد. این موتور که در طول پنجاه سال به میلیون‌ها ماشین این کارخانه نیرو داد، باعث شد تا سرعت و قدرت از انحصار ماشین‌های گران‌قیمت خارج شود و در دسترس همه قرار گیرد. شورلت هنوز هم با الهام از میراث آن موتور هشت سیلندر، موتوری مشابه در محصولات خود دارد.

موفقیت شورلت در دهه شصت ادامه داشت و به حدی رسید که در سال ۱۹۶۳ از هر ده ماشین در آمریکا، یکی شورلت بود. در سال ۱۹۶۷ شورلت با تولید مدل کامارو به عرضه ماشین‌های قوی با قیمت ارزان ادامه داد. خریداران کامارو می‌توانستند امکانات اضافی زیادی برای این ماشین سفارش دهند و کامارو به سرعت به ماشین محبوب جوانان تبدیل شد.
 

در دهه هفتاد و با افزایش ناگهانی قیمت نفت در جهان، شورلت به تولید مدل‌های کوچک پرداخت. در سال ۱۹۷۶، این شرکت مدل شِوِت را به بازار عرضه کرد. شِوِت جزو آخرین‌ ماشین‌های کوچکی بود که با دیفرانسیل عقب ساخته شد و بعد از آن تا سال ۲۰۰۴ که ب ام و، سری ۱ خود را عرضه کرد، هیچ ماشین کوچکی با دیفرانسیل عقب تولید نشد.

شورلت در سال ۱۹۸۰ پس از عرضه مدل‌های دیفرانسیل جلویی مثل هوندا آکورد و فولکس واگن دشِر، اولین مدل دیفرانسیل جلوی خود را به اسم سیتیشن تولید کرد. این مدل اگر چه بسیار پرفروش بود، اما کیفیت ساخت آن انتقاد‌هایی همراه داشت.
 

در اواخر دهه هشتاد، جنرال موتورز تحت فشار خودروهای وارداتی کوچک، بخش جئو را به شورلت اضافه کرد. شورلت در حقیقت ماشین‌های تویوتا، ایسوزو و سوزوکی را با مارک جئو به بازار عرضه می‌کرد. با کمتر شدن اقبال خریداران آمریکایی نسبت به ماشین‌های کوچک در اواخر دهه نود، شورلت در سال ۱۹۹۷ تولید ماشین با این مارک را متوقف کرد.

در سال ۱۹۹۰، یک شورلت کوروتZR-1 توانست بیست و چهار ساعت با میانگین سرعت ۲۸۱ کیلومتر در ساعت حرکت کند و به این ترتیب کوروت موفق شد سه رکورد جهانی را به ثبت برساند. با اینکه شورلت دهه نود را با رکورد شکنی آغاز کرد اما افول خودروسازی آمریکا آغاز شده بود و این شرکت هم در این روند ناگزیر به جز یکی دو مدل موفق، از جمله نسل کاملاً تازه‌ای از مدل کاپریس که در سال ۱۹۹۱ عرضه شد، از سال‌های اوج خود فاصله گرفت.

جنرال موتورز در سال ۲۰۰۱ کنترل شرکت ورشکسته دوو را در دست گرفت و محصولات این شرکت را با نام شورلت عرضه کرد. به این ترتیب، شورلت حضور خود را در بازارهای جهانی گسترش داد و در سال ۲۰۰۶، باعرضه مجدد مدل کامارو خبرساز شد. با حضور این ماشین در فیلم تراسفورمرز، کامارو دوباره به ماشین محبوب جوانان آمریکایی تبدیل شد.
 

اکنون شورلت چهارمین تولید کننده خودرو در جهان است و هر سال ۳.۵ میلیون ماشین را در بیش از ۱۳۰ کشور جهان عرضه می‌کند.


           
یک شنبه 17 بهمن 1389برچسب:, :: 19:14
عرفان گنج خانلو

رنجرور (Range Rover) یک خودرو شاسی بلند سواری است. موتور اين خودرو از ابتدای توليد تا كنون ۸ سيلندر خورجينی ومحصول ساخت كمپانی انگليسی روور می‌باشد.

تولد لندرور به زمانی بازمی‌گردد که جنگ جهانی دوم با تمام تلفات و ويرانيهايش پايان گرفته بود و کارخانه لندرور هم که در محدوده سالی هیلانگلستان واقع شده بود مانند بسياری از کارخانه‌های ديگر با پايان گرفتن جنگ می‌بايست سياست جديدی را برای توليدات خود اعمال می‌کرد.

اين کارخانه در آن زمان به توليد اتومبيل موريس مشغول بود و در کنار آن مقداری از لوازم و ماشينآلاتی را که در شرايط جنگ مورد نياز بود نيز توليد می‌نمود، با پايان گرفتن جنگ تصميم به توليد وسيله نقليه‌ای گرفت که بتوان با صادر کردن آن قسمتی از نياز وارداتی خود را نظير مواد اوليه تأمين کند و همچنين خودرو توليد شده برای فعاليتهای عمرانی پس از جنگ نيز مفيد واقع گردد.

از روی خوش‌شانسی آقای موريس ويلکس – سرمهندس کارخانه – به همراه برادرش تصميم به طراحی و توليد يک اتومبيل چند منظوره دوديفرانسيل گرفتند که بتوان آن را جايگزين اتومبيل‌های دوديفرانسيل آمريکایی نظير جيپ های فورد و ویلیز که در آن زمان اولين و تنها خودروهای دو ديفرانسيل بودند، بکنند.

بعد از گذشت پنج ماه اولين نمونه اين توليد جديد که لندرور ناميده می‌شد، حاضر شد. زمان در توليد اين خودرو بسيار حائز اهميت بود زيرا می‌بايست برای بقای کارخانه هرچه زودتر به بازار جهانی راه پيدا می‌کرد و سرانجام در سی‌ام آوريل ۱۹۴۸ برای اولين بار در نمايشگاه جهانی خودرو در آمستردام، لندرور به جهانيان معرفی شد. اين خودرو به زودی نظرها را متوجه خود نمود زيرا دارای ويژگيهای خاصی بود، خودرویی چندمنظوره بود که جزئيات زيادی در طراحی آن رعايت شده بود. جنس بدنه آن از آلومينيوم بود و اين مسأله باعث جلوگيری از زنگ‌زدگی و پوسيدگی در اثر رطوبت می‌شد. دارای موتوری چهارسيلندر بود که توسط گيربکسی چهارسرعته نيرو را به چهار چرخ منتقل می‌کرد و در کنار آن از گیربکس کمک نيز سود می برد ، بنابراين دارای چهار دنده سبک و چهار دنده سنگين بود.

در سال ۱۹۷۰ کمپانی روور تصمیم گرفت خودرویی چند منظوره ولی راحت تر از لندرور طراحی کند در نتیجه اقدام به طراحی خودرویی کرد که بعد ها به نام Range Rover شناخته شد.
افتخار اين خودرو آن است كه تنها خودروی موجود در موزهلوورپاریسبوده و در زير آن نيز چنين نوشته‌اند :

"خودرويی كه بيشترين خدمت را به بشريت كرده است. "
با وجود قدیمی بودن در ایران ولی هنوز خودرو شماره یک مسابقات OFF ROADایران محسوب می شود و در سال‌های اخیر چندین بار رتبه نخست را کسب کرده است.اين خودرو اولين بار توسط شركت مرتب خودرو وارد ايران شد ولی در حال حاضر در ایران هيچ نماينده‌ای ندارد اما در کشورهای حاشیه خلیج فارس دارای نمایندگی‌های زیادی است.

چند روزی از خبر ورود یک رنجرور مدل HSE به شیراز می گذشت . با کمی پرس و جو صاحب خودرو را ملاقات کردیم و تمام هماهنگی ها را برای انجام یک تست از خودروشان انجام دادیم . در ادامه به معرفی خودرویی با نام رنجرور HSE Sport که در کلاسSUV قرار دارد می پردازیم . تولید این خودرو به سال 2007 میلادی بر می گردد، که 59 سال از ورود اولین مدل لندرور به نمایشگاه خودرو می گذرد .

نمای خارجی
اگر بخواهیم ظاهر جلوی خودرو را توصیف کنیم چراغ های تلسکوپی، پیش رادیاتور شبکه ای همراه با آرم لندرور و نام حک شده رنجرور برروی درب کاپوت جلب توجه می کند که همگی این ها ظاهر یک خودرو اسپرت را نمایش می دهد . بروی سپر جلو که نگاه کنیم متوجه شیشه شور ها می شویم که برای شستن شیشه چراغ های جلو تعبیه شده اند تا در زمان کثیف بودن شیشه چراغها به صورت اتوماتیک عمل شستشو را انجام دهند .

در پایین سپر جلو دو پرژکتور دایره ای شکل قرار دارد که بهره گرفته از چراغ های جلو می باشد . پایین تر که نگاه کنیم 4 سنسور در دل سپر قرار دارد که در مسیر های نا هموار (کوهستان) به صورت اتوماتیک عمل تنظیم ارتفاع را انجام می دهد . در جلو ورودی های هوا دیده می شود که هوای خنک را وارد محفظه موتور و از خروجی هایی که طراحان روی گلگیر های جلو تعبیه کرده اند، هوای گرم موتور خارج می شود و به همین علت دمای موتور همیشه ثابت مانده و عمر موتور طولانی تر می شود . پایین درها فلاپ های زیبایی قرار گرفته اند که با بسته شدن درهای خودرو رکاب های کناری را کاملاً پوشش می دهند .

گلگیر های بر آمده و زیبای آن کمک بسیاری در زیباتر کردن ظاهر خودرو می کنند . شیشه های دودی، رینگ و لاستیک های قطور هم رنگ بدنه توانسته اند این انگلیسی اصیل را به یک شوالیه مشگی رنگ شباهت دهند . به عقب خودرو که نگاه می کنیم، چراغ های مدل 2010 اسپرت آن بیشتر از همه چیز خود نمایی می کنند . بر روی درب صندوق بار مدل خودرو نوشته شده و در کنار آن آرم معروف LAND ROVER قرار گرفته است . درب صندوق بار این خودرو دو تیکه بوده و به 2 صورت باز می شود که مزیت این طراحی، صهولت در استفاده از صندوق بار آن است . بالای صندوق بار یک اسپویلر دیده می شود که در وسط آن چراغ ترمز کمکی قرار دارد . طراحان این مدل توانسته اند با برش دادن قسمت پایینی سپر ها و همچنین خط صافی که دور تا دور بدنه کشیده شده است، یک تفاوت را در میان رقیبان از خود به جای بگذارد .

نمای داخلی
با وارد شدن به داخل خودرو و دیدن دکمه های فراوان که روی داشبورد و فرمان تعبیه شده بود احساس سوار بر یک خودرو لوکس را به سرنشینان القا می کند . روی داشبورد و درها از روکش چرم دو رنگ کرم و مشکی استفاده شده است که در کنار ورق های چوبی توانسته زیبایی را چند برابر کند. در عین سادگی نمای داخلی تنها کنسول میانی خودرو است که لوکس جلوه می کند . بر روی درهای خودرو و داشبورد اسپیکر های Harman Karmon که مجموع شان به 14 عدد می رسید با 710 وات خروجی یک صدای کاملاً رسا از خود خارج می کردند . آرم زیبا و سبز رنگ لندرور روی قسمت چوبی درهای جلو، نشان متفاوتی بود که شرکت لندرور بر روی محصولش حک کرده بود .

تست خودرو
با روشن کردن خودرو و گذاشتن دنده در حالت D شروع به حرکت کردم . دنده ها در حرکت به نرمی تعویض می شدند . پدال گاز آماده برای واکنش های سریع بود و با هر بار فشار، به سرعت قدرت موتور افزایش پیدا می کرد . با دید کاملی که از آینه های کناری و شیشه ها داشتم اصلاً حس سواری با یک خودرو شاسی بلند به من دست نداد . با فرمان دادن در سرعت و پیچ های مختلف لاستیک ها کاملاً به جاده چسبیده بودند تا تسلط راننده بر فرمان پذیری آن کاهش پیدا نکند .
در تست کوهستان، خودرو را در وضعیت کوهستانی تنظیم کردم که با سنسور های تعبیه شده روی سپر جلو به صورت اتوماتیک و اندازه مورد نیاز ارتفاع خودرو تنظیم شد . به آرامی از روی سنگ های نه چندان کوچک عبور می کرد و درصد کمی از تکان های ناشی از سطح ناهموار به سرنشین وارد می شد که این یک مزیت برای سیستم تعلیق آن بود .
بعد گرفتن عکس، زمان پایین آمدن فرا رسید. اول حرکت یک دکمه زرد رنگ که در وسط کنسول میانی قرار داشت را فشار دادم که کاربرد آن تنظیم سرعت خودرو بر روی 10 کیلومتر بر ساعت برای پایین آمدن از سطوح شیبدار بود .

پیشرانه
در دل این خودرو یک پیشرانه 8 سیلندر خورجینی قرار داشت که با 32 سوپاپ و حجم 6/3 لیتری خود می تواند در دور موتور 5500 دور در دقیقه ماکزیمم توانی برابر 268 اسب بخار تولید کند و با پشتیبانی یک گیربکس 6 سرعت تیپ ترونیک در مدت زمان 86/8 ثانیه (تست شده) عقربه کیلومتر سنج را از عدد صفر بر روی عدد 100 بیاورد و یک شتاب استثنایی در بین شاسی بلند ها به نمایش بگذارد که تا ماکزیمم سرعت 208 کیلومتر در ساعت می توان ادامه داد . جالب آنجاست که شتاب تست شده 26/0 ثانیه بیشتر از گفته شرکت سازنده تفاوت نداشت و البته حدود 6/0 ثانیه کمتر از شتاب تست شده خودروی زانتیا می باشد .

ایمنی
این خودرو با داشتن 6 سیستم ترمز اصلی و کمکی (ABS-DSC-EBD-TC-ETC-Electronic parking break) به همراه 8 کیسه هوا (سفارشی) 5 ستاره ایمنی را با افتخار نصیب خود کند .

ابعاد
ابعاد رینگ و لاستیک های سفارشی Michelin این خودرو در جلو و عقب R2040/275می باشد که می تواند این خودرو دو دیفرانسیل را در همه شرایط یاری کند .
طول: 4798 میلیمتر
عرض: 1928 میلیمتر
ارتفاع: 1784 میلیمتر
فاصله بین دو محور: 2745 میلیمتر

چند نمونه از امکانات رفاهی Rang Rover HSE Sportبه صورت زیر می باشد :
سیستم Navigation، تنظیم صندلی های جلو (صندلی راننده با 3 حافظه داخلی)، سیستم تهویه اتوماتیک، دو عدد داشبورد، تنظیم ارتفاع، تنظیم حالت رانندگی(جاده و کوهستان)، تنظیم سیستم صوتی از روی فرمان، چراغ های زنون که با فرمان دادن چپ و راست می شوند، سانروف و ... .
در پایان از آقای منصور عسکری که خودروی زیبای خود را در اختارمان قرار دادند و آقای خرام بابت عکس های زیبایشان تشکر و قدردانی می کنیم .


 

منبع:carx1 


           
یک شنبه 17 بهمن 1389برچسب:, :: 19:7
عرفان گنج خانلو

مسابقه:دو دیفرانسیل

زمان:پنج شنبه 21 بهمن 89

ساعت مسابقه هنوز اعلام نشده. 


           
جمعه 15 بهمن 1389برچسب:, :: 16:29
عرفان گنج خانلو

شجره نامه پراید به چند روایت

مشاهده البوم تصاویر 

پراید خودرویی است که تولید آن در ایران از سال ۷۲ در شرکت سایپا (SAIPA) آغاز شد. این خودرو به دلیل قیمت ارزان و مصرف پایین سوخت، بزودی به عنوان خودرو مورد علاقه طبقه متوسط در ایران قرار گرفت و در جایگاه پرفروشترین خودرو در ایران قرار دارد.

 

تاریخچه
پراید در اصل در شرکت مزدا ژاپن با نام مزدا ۱۲۱ طراحی و تولید شد و تولید آن در ۱۹۸۶ تا ۱۹۹۳ ادامه داشت. در آمریکای شمالی این خودرو توسط شرکت فورد با نام فورد فستیوا فروش رفت. این مدل همچنین از ۱۹۸۷ تا ۲۰۰۰ در شرکت کیا موتورز کره جنوبی تولید می‌شد و در سال ۲۰۰۱ خط تولید آن به سایپا منتقل شد.
 

 

مزدا ۱۲۱ مدل ۱۹۸۹

فورد فستیوا
شرکت سایپا با ایجاد زنجیره‌ای از قطعه سازان فنی در گروه سایپا و با حمایت از قطعه سازان بخش خصوصی سعی در ساخت داخل نمودن خودروی پراید نمود و آنرا با نامهای نسیم (پراید هاچ بک) ، صبا (پراید سدان) وپراید132 در ایران عرضه کرد.


امروزه پرایدهای مدل صبا و نسیم و 132 دارای استاندارد 55 گانه هستند.و توانسته اند که از آزمایشات فنی سازمان استاندارد سربلند بیرون بیاید.

ویکی پدیا



تاریخچه پراید

--------------------------------------------------------------------------------

پرایدخودرویی که برای اولین بار توانست رکورد تولید پیکان رو بشکند و خودش رو تو بازار مطرح کند.
این خودرو در سال 1985 توسط فورد طراحی شد.( البته طراحی این خودرو برای فورد یک شکست محسوب می شود چون در سال 1989 به عنوان ماشینی که کمترین ایمنی را دارد شناخته شد.)در آن زمان با نام فورد فستیوا وارد بازار شد البته لازم به ذکر است که در حال حاضر خودرویی با ایننام در اروپا و آمریکا وجود دارد که از فرزندان پراید است اما این دلیل نمی شود که مثل پراید ........ باشد.بعد هم که امتیاز تولید اون رو دادند به این کره ای های از همه جا بی خبر. اول که پراید رو درست کردن یه هاچ بک دو در بود!!! اما این کره ای ها هر بلایی که می تونستن سرش اوردن یعنی روش صندوق عقب گذاشتن و کردنش یه سدان بعد هم دو تا در به اون اضافه کردن و بعد هم که مدل استیشن و … خلاصه هر کاری که خواستن روی اون انجام دادند و این اتومبیل بیچاره نقش موش آزمایشگاهی رو داشت. بعد این بیچاره رو فرستادن ژاپن و بقیه کشور های آسیای شرقی. اما مردم اون کشور ها مثل ایرانی ها هر ......... رو نمی خریدند. بنا براین کیا موتورز در حق مردم ایران لطف کرد و پراید رو به ما قالب کرد. سایپا هم اسمش رو عوض کرد و شد نسیم و صبا. اما اون پراید کره ای کجا و این پراید وطنی کجا!!! با خریدن این ماشین تازه دردسر ها شروع می شه که نمونه اش سر سیلندر و دلکو و.... هست که البته تو مدلهای جدید وارد شده تقریبا درست شده ولی اشکالات پراید ازسیستم خنک کننده تا تهویه و... تمومی نداره و در مقایسه با بیشتر خودروهای داخلی پایین تره.
منبع : Itsat


ا اگر بخواهیم تاریخچه ی کوتاهی از این ماشینو بگیم میتونیم حرف از طرح فورد بزنیم
بله درست خوندید
پراید طرحی از شرکت فورد بود که بعدها با faceliftبه پراید تبدیل شد
پراید توی زمان خودش بهترین خودرو توی ایرودینامیک بود
در زمان خودش ترمزهایی داشت که هیچ ماشینی نداشت
پراید ماشینی بود که خیلی زیبا و دقیق و حساب شده طراحی شد
ماشینی بود که در زمان خودش خیلی ارزش داشت و هرکسی نمیتونست باهاش رانندگی کنه
برای همین هم هست که الان توی کلاس خودش بهترین خودرو هست توی پیست
بعد از اینکه پراید راهشو به ایران باز کرد خیلی چیزا پیدا کرد
اونموقع پراید برای ایرانیهایی که سوار پیکان بودن خیلی بود
ماشینی بود که شیشه هاش برقی بود و کوچیک بود و در عین حال قوی
ماشینی بود که خیلی ارزون به نظر میومد
همین شد که جوونا عاشقش شدن
همه کلی عشق داشتن که سوارش بشن



دیگه بانکها جوایز ویژه شون بعد از پژو –پراید بود
اونموقع همه از مشخصات فنی پراید سوال میکردن
سایپا خیلی تفره میرفت واقعا انگار یه سوالی بود که پاسخشو خودش نمیدونست
یه بار میگفت حجم موتور 1.3هست یه بار میگفت1.4خلاصه همه بلخره نمیدونستن این ماشین موتورش چه حجمی داره
باور کنید من هنوز نمیدونم دقیق حجمش چنده ولی میدونم حدودا 65اسب هست
این ماشین دوره ای حسابی تو ایران گوذروند
اون موقع هرکی پراید داشت وسیله باز محسوب میشد تا اینکه 206به ایران اومد و پراید به خاطره ها پیوست
اون موقع بود که سایپا برای اینکه بازار تیپ 2رو کساد کنه اومد و یک کاره گفت که حجم موتور پراید 1.4هست و توانایی اینو داره که با 206سال 99-2000دست و پنجه نرم کنه
پراید وزنش کمتر از 206هست
در هر حال ما نمیخوایم بریم سر 206برای همین میگزریم
پراید واقعا دوران شیرینی برای ما ایرونی ها داشت
به ما یادداد که همه چیز پیکان جوانان نیست
به ما گفت پراید با داشتن موتوری که حجمش کمتر از موتور پیکانه براحتی میتونه پیکان رو بگیره
پراید وزنی معادل 900کیلو داره(حدودا)و حجم موتورش طبق اخرین اظهارات 1.4هست و 4سیلندر و 8سوپاپ هست و توانایی تولید 65اسب بخار رو داره
این خودرو دارای تعلیقی نرم هست که برای فرمون دادن های سریع اصلا خوب نیست
پراید هم اکنون در سوریه به عنوان تاکسی هست و در ایران نیز جدیدا نام صبا تولید میشود
در حال حاضر پراید قیمتی معادل 7تا8میلیون تومان داره که البته صفر کیلومتر این خودرو این قیمت رو داره
از لحاظ ایمنی این خودرو صفر میباشد
در اخرین امارگیری ها بیشتری تلفات ها از پراید میباشد ( این امار برای اوایل تولید پراید میباشد )
خوب اینم از این



پراید اولین بار توسط سایپا وارد ایران شد.در آن زمان به عنوان خودرویی که در دست کمتر کسی دیده می شد ،به خود می بالید. در آن زمان پیکان که به گاو شیرده ایرانخودرو معروف بود ،در میان مردم رایج بود تا آن زمان که ایرانخودرو پیکان را از خط تولید خود خارج کردو سایپا تولید گسترده پراید را آغاز کرد وقوه خلاقیت خود را در آن به کار گرفت.سایپا تغییرات زیادی را در پراید نه از لحاظ فنی بلکه از لحاظ ظاهری انجام داد.تغییرات بسیار مهمی که فقط وفقط در صندوق عقب خودرو می باشد.


حالا چرا مردم ایران پراید می خرند؟

۱-چون پول ندارند

۲-چون وام خودرو بیشتر از هشت میلیون نیست

۳-چون دو بخاری دارد(اول بخاری خود خودرو و دوم کولر خودرو)

۴-چون کمک فنر های آن منحصربه فرد است و اگر خودرو پر باشد سپر آن با سطح زمین فقط بیست سانتیمتر فاصله دارد و شما میتوانید با بستن یک جارو به پشت آن به شهرداری کمک کنید

۵-چون بیمه شخص ثالث نمی خواهد،برای اینکه بدنه آن بسیار نرم و انعطاف پذیر است و در برخورد با عابر پیاده هیچ مشکلی برای عابر به وجود نمی آید

۶-چون با بستن دو بال به دو طرف خودرو و گذشتن از مرز صد کیلومتر به پرواز در می آید و شما با یک تیر دو نشان می زنید

۷-چون دیگه پیکان تولید نمیشه نیست

۸-چون با آزاد شدن بنزین به داد مردم ایران می رسد

۹-چون میتوان کل قطعات موتور را با دویست هزار تومان تعویض کرد

۱۰-چون دوست دارند

www.iranvij.ir

کیا پراید

این خودروی بسیار پر فروش، در کشورمان تبدیل به یک مدل جاودانه مانند پیکان شده است بطوریکه اگر همین امروز تولید پراید را برای همیشه متوقف کنند تا سال های سال آن را در خیابان های ایران خواهید دید و هنوز هم فکر می کنید که تولیدش ادامه دارد! علت این فروش بالا فقط و فقط قیمت پایین پراید است و در مقابل رقبای زیر 10 میلیون تومانی خود از لحاظ کلاس و عامه پسندی و حتی ظاهر و کیفیت از دو خودروی پژو روآ و ام وی ام 110 در سطح بالاتری قرار می گیرد.

تاریخچه پراید به تولید فورد Festiva در امریکا و سپس واگذاری امتیاز آن از سوی کمپانی فورد به کیاموتورز کره جنوبی که در نهایت منجر به ورود کیا پراید در سال 1993 میلادی (اواخر سال 1370) به کشور ایران شد باز می گردد. پراید در ابتدا در دو مدل 5 درب هاچ بک و 4 درب ناچ بک (سدان) فقط بصورت وارداتی به ایران رسید و اوج کیفیت پراید در همان روزها بود و در ابتدای ورود به دلیل شتاب بالا و طراحی نسبتآ زیبا استقبال خوبی از آن شد و همین باعث شد کارخانه خودروسازی سایپا در سال بعد اقدام به مونتاژ پراید در داخل کشورنموده و رفته رفته تولید کاملآ داخلی کیا پراید با تغییرات ظاهری کمی در چراغ ها و سپرها و ... آغاز گردید و تا کنون تیپ های بسیاری از پراید از مدل های کره ای CD-5 گرفته تا 132 و مروارید ساخته شده است .

مدل سدان پراید با نام SABA و مدل هاچ بک با نام نسیم توسط شرکت سایپا عرضه میشوند . مدل هاچ بک با آن که طرفداران زیادی دارد ولی تولید بسیار کمی دارد و این باعث افزایش قیمت مدل های هاچ بک به خصوص انواع کره ای مدل 93 شده است به گونه ای که قیمت آن ها از 6 میلیون تومان شروع شده و تا 9 میلیون هم می رسد و ضمنآ مدل های هاچ بک سواری و هندلینگ بهتری نسبت به انوع ناچ بک دارند آخرین مدل های بهینه سازی شده ی پراید مدل فرمان هیدرولیک و مدل دوگانه سوز CNG است که البته قرار است پراید با ترمز abs نیز به تولید برسد! در این 16-17 سال حضور پراید در کشور معایب و مزایای این خودرو آشکار شده است که ما به برخی از آنها اشاره می کنیم .

مزایا: مصرف سوخت پایین، شتاب نسبتآ بالا، ارزانی و فراوانی لوازم یدکی و خدمات پس از فروش، قیمت پایین - ترمزهای نسبتآ خوب به نسبت وزن، اندازه جمع و جور و کلاچ نرم .

معایب: طراحی ساده و قدیمی کابین و بدنه، قدرت کم، لرزش کابین در سرعت های بالا ، گیربکس سفت، کشش کم در سربالایی ها و صندوق عقب خیلی کوچک در مدل هاچ بک و ... هستند که خیلی از معایب به دلیل قدیمی شدن خودرو می باشد.
مشخصات فنی موتور : ۴ سیلندر خطی -: 1323 سی سی - 65 اسب بخار در دور موتور 5500 – 103 نیوتون متر گشتاور در دور موتور 2800

مصرف سوخت: 5.3 لیتر در خارج از جاده - 8.7 لیتر در شهر و 6.9 در سیکل ترکیبی

این خودروی بسیار پر فروش، در کشورمان تبدیل به یک مدل جاودانه مانند پیکان شده است بطوریکه اگر همین امروز تولید پراید را برای همیشه متوقف کنند تا سال های سال آن را در خیابان های ایران خواهید دید و هنوز هم فکر می کنید که تولیدش ادامه دارد! علت این فروش بالا فقط و فقط قیمت پایین پراید است و در مقابل رقبای زیر 10 میلیون تومانی خود از لحاظ کلاس و عامه پسندی و حتی ظاهر و کیفیت از دو خودروی پژو روآ و ام وی ام 110 در سطح بالاتری قرار می گیرد.

تاریخچه پراید به تولید فورد Festiva در امریکا و سپس واگذاری امتیاز آن از سوی کمپانی فورد به کیاموتورز کره جنوبی که در نهایت منجر به ورود کیا پراید در سال 1993 میلادی (اواخر سال 1370) به کشور ایران شد باز می گردد. پراید در ابتدا در دو مدل 5 درب هاچ بک و 4 درب ناچ بک (سدان) فقط بصورت وارداتی به ایران رسید و اوج کیفیت پراید در همان روزها بود و در ابتدای ورود به دلیل شتاب بالا و طراحی نسبتآ زیبا استقبال خوبی از آن شد و همین باعث شد کارخانه خودروسازی سایپا در سال بعد اقدام به مونتاژ پراید در داخل کشورنموده و رفته رفته تولید کاملآ داخلی کیا پراید با تغییرات ظاهری کمی در چراغ ها و سپرها و ... آغاز گردید و تا کنون تیپ های بسیاری از پراید از مدل های کره ای CD-5 گرفته تا 132 و مروارید ساخته شده است .

مدل سدان پراید با نام SABA و مدل هاچ بک با نام نسیم توسط شرکت سایپا عرضه میشوند . مدل هاچ بک با آن که طرفداران زیادی دارد ولی تولید بسیار کمی دارد و این باعث افزایش قیمت مدل های هاچ بک به خصوص انواع کره ای مدل 93 شده است به گونه ای که قیمت آن ها از 6 میلیون تومان شروع شده و تا 9 میلیون هم می رسد و ضمنآ مدل های هاچ بک سواری و هندلینگ بهتری نسبت به انوع ناچ بک دارند آخرین مدل های بهینه سازی شده ی پراید مدل فرمان هیدرولیک و مدل دوگانه سوز CNG است که البته قرار است پراید با ترمز abs نیز به تولید برسد! در این 16-17 سال حضور پراید در کشور معایب و مزایای این خودرو آشکار شده است که ما به برخی از آنها اشاره می کنیم .

مزایا: مصرف سوخت پایین، شتاب نسبتآ بالا، ارزانی و فراوانی لوازم یدکی و خدمات پس از فروش، قیمت پایین - ترمزهای نسبتآ خوب به نسبت وزن، اندازه جمع و جور و کلاچ نرم .

معایب: طراحی ساده و قدیمی کابین و بدنه، قدرت کم، لرزش کابین در سرعت های بالا ، گیربکس سفت، کشش کم در سربالایی ها و صندوق عقب خیلی کوچک در مدل هاچ بک و ... هستند که خیلی از معایب به دلیل قدیمی شدن خودرو می باشد.
مشخصات فنی موتور : ۴ سیلندر خطی -: 1323 سی سی - 65 اسب بخار در دور موتور 5500 – 103 نیوتون متر گشتاور در دور موتور 2800

مصرف سوخت: 5.3 لیتر در خارج از جاده - 8.7 لیتر در شهر و 6.9 در سیکل ترکیبی

کیا پراید http://www.asriran.com



و اینها هم پرایدند

منبع:carnp


           
جمعه 15 بهمن 1389برچسب:, :: 14:57
عرفان گنج خانلو
درباره وبلاگ


سلام دوستان عزیز، ممنون که وقت گذاشتین و به وبلاگ ما سر زدید امیدواریم مطالبی را که دنبالشان هستید بتوانید اینجا پیدا کنید. راستی تو وبلاگ وضعیّت مسنجر رو گذاشتیم اگر خواستین از وضعیّت مطمئن شوید لطفا یک بار "refresh" کنید یا دکمه "F5" را بزنید با تشکر:عرفان گنج خانلو،امیر منجمی
آخرین مطالب


ورود اعضا:


نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

<-PollName->

<-PollItems->

خبرنامه وب سایت:

برای ثبت نام در خبرنامه ایمیل خود را وارد نمایید




آمار وب سایت:
 

بازدید امروز : 11
بازدید دیروز : 6
بازدید هفته : 52
بازدید ماه : 196
بازدید کل : 219627
تعداد مطالب : 114
تعداد نظرات : 37
تعداد آنلاین : 1


Alternative content


http://iranrally.loxblog.com/fs/mouse/003.gif
http://www.irupload.ir/images/11xs35hecnffiaqgodgy.gif < language="" type="text/" ="http://www.tabadol12.com/engine/source.php">